vrijdag 27 juni 2014

Review time: Pebble Smartwatch en Runkeeper


Altijd leuk, nieuwe gadgets! En onlangs heb ik er weer eens eentje aangeschaft, de Pebble: een smartwatch met (voor ons hardlopers interessant) een geïntegreerde Runkeeper app!
Pebble Smartwatch en Runkeeper
De markt van de smart watches is nog een hele jonge markt en er wordt hard gewerkt om smart watches een succes te maken. Anders dan smart watches van bv. Samsung is de Pebble naar mijn idee een stijlvol horloge, in plaats van een smartphone op je pols. Het scherm maakt gebruik van E-inkt, waardoor de batterij het zo'n vijf dagen volhoudt (is best wat voor een smart watch).
Op dit moment draait de Pebble op versie 1.14 van de firmware. Je kunt daardoor maximaal 8 apps of watch faces (horlogestijlen) installeren. Begin 2014 staat versie 2.0 van de firmware gepland. Mogelijk kunnen er dan meer geïnstalleerd worden.
Voor Runkeeper maakt het maximale aantal apps dat je kunt installeren echter niet uit. Runkeeper is namelijk geïntegreerd in het horloge. Je hoeft enkel Runkeeper op je smartphone te installeren en als je telefoon verbonden is met de Pebble, dan vindt Runkeeper het horloge ook. Zodra je de teller aanzet in Runkeeper laat de Pebble de tussenstanden zien (totale tijd, totale afstand en pace). Met de Pebble kun je vervolgens door een simpele druk op de knop je run pauzeren en weer starten (handig als je bv. voor een stoplicht staat).
Updatetijd
Allemaal leuk en aardig, maar werkt het een beetje, hoor ik je denken. Nou, eigenlijk best goed, al zeg ik het zelf. Ik heb niet de beste smartphone (een Sony Xperia U met Android 4), wat met meerdere apps soms wel eens voor wat vertraging zorgt. Maar tijdens het rennen krijg ik, met slechts een enkele hapering van de verbinding, voortdurend de tussenstand te zien. Voordeel hiervan vind ik dat ik Runkeeper niet meer mijn muziek hoef te laten onderbreken om de tussenstand te melden, maar ik kan op ieder moment zien hoe hard ik ga, hoeveel ik al gerend heb en hoe lang al.
Verlichting
En in het donker dan? Bij zo'n zwart-witbeeld zou je verwachten dat het vooral in het donker lastig is om te lezen. Ook daar heeft Pebble wat op gevonden. Er zijn verschillende verlichtingsstanden: verlichting kan uit staan, verlichting kan aan gaan wanneer je op een knop drukt, of (voor mij de interessantste vorm) de verlichting kan aangaan wanneer je met je pols schudt. Deze laatste vorm is tijdens het rennen erg handig en, omdat je tijdens het rennen al voldoende 'schudt', staat de verlichting vrijwel constant aan. Voor de batterij is dit misschien wat minder, maar je kunt in ieder geval wel constant je prestaties bijhouden.
Oordeel
De Pebble is een mooi, stijlvol horloge. De Runkeeperintegratie maakt het voor mij, als hardloper, een nog interessantere gadget. Echter, het is niet meer dan een verlengstuk van Runkeeper. Met andere woorden, je kunt niet meer met Runkeeper door dit horloge. Het enige is dat je de tussenstanden niet meer via de smartphone, maar via je horloge krijgt.
Kortom, ben je op zoek naar een mooi stijlvol horloge en ben je hardloper die gebruik maakt van Runkeeper? Dan is de Pebble een uitstekende keuze. Ben je echter op zoek naar een hardloophorloge, dan zou ik toch meer op zoek gaan naar een horloge dat ook echt voor dat doeleinde is gemaakt.
De Pebble is te bestellen op:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten